søndag 27. januar 2013

Bringebær-Charlotte

Nå mangler jeg egentlig bare en kurv med ferske bringebær til å pynte denne desserten med, men det har jeg dessverre ikke så vi får klare oss uten. Denne oppskriften fant jeg i en gammel kokebok jeg har. (Hjemmets kokebokklubb - 52 søndagsmiddager fra 1983)


Bringebær-Charlotte:









6-8 personer
Tilberedningstid: 30 min
Avkjøling: minst 3 timer
(Kan ikke fryses)

500 g friske eller dypfryste bringebær
1 dl sukker
2 ss liklør, hetvin eller fruktvin
2,5 dl melk
1/2 vaniljestang (eller 1 ts vaniljesukker)
4 plater gelantin
4 eggeplommer
2,5 dl kremfløte
18-20 fingerkjeks.

Skyll og rens 250 g bær, dryss dem med 2 ss sukker og dynk dem med likør eller vin. La bærene trekke en times tid. (Jeg brukte hjemmelaget villbringebærsyltetøy denne gangen, og sløyfet disse 2 ss med sukker)
La gelantinen ligge i bløt i kaldt vann i 5 min. Kok opp melken med 1/2 del vaniljestang evt vaniljesukker. Visp eggeplommene med resten av sukkeret, visp i den kokende melken og hell blandingen tilbake i gryten. Varm alt under omrøring til kremen er tykk og glatt, men la den ikke koke.
Kryst den bløtlagte gelantinen og løs den opp i kremen. Bland forsiktig i bærene og vispet kremfløte når fromasjen begynner å stivne.
Hell et tynt lag med krem i bunnen og plasser kjeksene på høykant rundt hele formen. Sett bollen 5 minutter i fryseren før enn man heller i resten av fromasjen. (Dette hindrer at kjeksene stiger opp). La fromasjen stå kaldt til den har stivnet.
(Hvis man ønsker å hvelve bollen før servering, må man kle formen med bakepapir før man heller fromasjen oppi. Skjær eventuelt vell litt av kjeksene øverst slik at disse ikke stikker opp av formen.
Pynt med friske bær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar