tirsdag 2. februar 2016

Billedvevkurs med Søndre Land husflidslag - jomfruteppe

Høsten 2015 deltok jeg på et billedvevkurs som Søndre Land husflidslag arrangerte. Kursholder var Tea Forberg, ei tålmodig dame som har vevd mange vakre tepper i veven sin.  Mitt valg av motiv ble overmodig men naturlig for meg, et jomfruteppemotiv hentet fra et putetrekk fra Steig i Sør-Fron (det samme motivet som inspirerte meg til å strikke mine første jomfruvotter.
Teppet ble full av nybegynnerfeil - i overkant avansert for en nybegynner - og veldig skakt.
Kaller teppet for  "Tre skeive jomfruer".
Vi ble så ivrige på billedvev - at nå blir det straks et oppfølgingskurs. Velger et enklere motiv denne gang. Og så  jobbes det med nytt oppskriftshefte nr 2 med nye jomfruer.


Tre skeive jomfruer

Originalen: Putetrekk fra Steig i Sør-Fron
 
Bilder fra avslutningskvelden hjemme hos Tea Forberg på Hævop, Fluberg i Søndre Land:


Vi beundrer det pågående teppet i veven til Tea.
Tea med to av hennes flotte vevde tepper.
Gerd vevde motiv med flotte tulipaner.


Marit er godt i gang med sitt teppe.

1 kommentar:

  1. Billedvev er tidkrevende, men det er også veldig morsomt, i alle fall på kurs. Jeg føler på litt dårlig samvittighet ang et motiv i ramma mi. Det har stått slik i mange år. Uff!

    Lykke til med neste kurs! Synes du har vært flink, jeg!

    God tirsdag fra Ingunn

    SvarSlett